Het station

Goes werd in 1867 op het spoorwegnet aangesloten. In enkele reuzenstappen wordt getoond hoe het station zich in de loop der tijd ontwikkelde. De informatie is onderaan deze pagina ook te downloaden als PowerPoint.

Het was 1867 toen de Ganzestad aangesloten werd op het spoorwegnet. In juli dat jaar werd de lijn Bergen op Zoom – Goes in gebruik genomen en al snel doorgetrokken naar Vlissingen. Het stationsgebouw zou het, met diverse aanpassingen in de loop der tijd, uithouden tot 1980. In 1982 werd het huidige station in gebruik genomen.

Tot op de dag van vandaag vervult het Goese station een belangrijke rol en zijn steden als Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Lelystad direct vanuit Goes bereikbaar per trein.

Het oude stationsgebouw van Goes, met 3 auto's geparkeerd voor het gebouw

De oudst bekende opname van het Goese Station, gemaakt kort voor de opening op 1 juli 1868. Er wordt nog hard gewerkt aan diverse dienstgebouwtjes, maar... binnenkort is Goes uit een zeker isolement verlost! 

Goese stationsgebouw

In 1930 werpen we een blik op het Stationsplein. De treinreizigers treffen bussen aan van verschillende ondernemers die hun eventueel verder kunnen brengen. Ook verder vervoer per taxi is mogelijk. Rechts van het station zien we de overdekte loopbrug zodat de reizigers veilig het perron kunnen bereiken. Door het toenemende verkeer is de indeling van het Stationsplein in de loop der tijd enkele malen gewijzigd.

Stationsgebouw met parkeerterrein ervoor. Er staan drie bussen geparkeerd, en vlak voor het station zelf ook nog een rij met auto's

Een blik vanaf het perron; zou de trein al in aantocht zijn?

Foto met perron links, het spoor, en rechts het stationsgebouw

Een blik op het station vanaf de Frans den Hollanderlaan in 1977. Dr. ir. F.Q. den Hollander was de in Goes geboren latere president-directeur van de N.S. Bij de elektrificatie van de Zeeuwse Lijn in 1957 besloot de gemeenteraad de Stationsweg te hernoemen in Frans den Hollanderlaan. Den Hollander kreeg bij die gelegenheid het ereburgerschap van Goes toegekend.

Stationsgebouw
Foto collectie Bitter-van Opstal.

Op spoor 2 is zojuist de Intercity naar Vlissingen binnengekomen. Het treinstel betreft een zgn. “Hondenkop”, een type treinstel dat, met de nodige varianten, tussen 1956 en 1996 op de Nederlandse sporen was aan te treffen. De loopbrug is inmiddels door een tunnel vervangen. Kort na het maken van deze opname zou begonnen worden met het slopen van het stationsgebouw.

Perron rechts, spoor, en links het stationsgebouw

Op 19 november 1982 wordt het nieuwe station officieel in gebruik genomen. Bij het stationsgebouw inbegrepen zijn een postkantoor, kantoorruimten, restauratie en fietsenstalling. Om de stationsentourage te completeren worden in 1983 busstation en P&R (park and ride)-plaatsen in gebruik genomen.

In 1987 wordt bij het station ook een VVV-kantoor geopend, tussen het stationsgebouw en het aangrenzende hotel Terminus. Het VVV is inmiddels al weer geruime tijd naar het stadscentrum verhuisd en het gebouwtje is al weer gesloopt.

Nieuwe stationsgebouw

In 2001 wordt hard gewerkt aan de verlenging van de perron- annex voetgangerstunnel naar het Stationspark. De bereikbaarheid van het station wordt op deze wijze voor de bewoners van de zuidelijke wijken aanmerkelijk verbeterd. In januari 2002 kan de nieuwe voorziening in gebruik worden genomen.

Bouwterrein met op de achtergrond het stationsgebouw